PTTK

główna  mapa  napisz  kontakt  konkursy  serwer

english by Google

WYSZUKIWARKA

drogowskaz
drogowskaz
drogowskaz
drogowskaz
english deutsch


zapisz się do PTTK
korzystaj z rabatów

ANKIETA
Czy chodzisz?
do szkoły podstawowej lub gimnazjum
do liceum, szkoły średniej
do szkoły wyższej
na kursy dokształcające
do przedszkola z wnuczką/wnuczkiem
nigdzie nie chodzę uczyć się

PTTK na Facebook

Instagram

Karta Dużej Rodziny

logo Rok Turystyki Rowerowej

logo Turystyka Rodzinna

logo Turystyka dla wszystkich


Młodzież

Bezpieczne szlaki

newsletter

Zanim przyślesz materiał na stronę

reklama
reklama

Prezentujemy kilka reguł przygotowywania materiałów do umieszczenia na stronach PTTK. Materiały przygotowane z pominięciem poniższych wskazówek nie będą umieszczanie na stronie WWW. Z góry dziękujemy za ułatwienie życia ekipie webmasterskiej.

Jak przygotować plik

  1. Nazwa pliku powinna zawierać same małe litery, cyfry lub podkreślniki, nie powinna zawierać spacji, polskich liter i znaków przystankowych.
    Przykład nazwy nieprawidłowej: Kościół w Łaziskach - fot. Iksiński.JPG
    Przykład prawidłowy: kosciol_w_laziskach_fot_iksinski.jpg
  2. Jeżeli chcesz wysłać pliki o dużej objętości lub kilka plików - spakuj je najpierw do formatu zip lub innego.
  3. Plików o objętości ponad 5 MB nie zaleca się przesyłać mailem - albo podziel swój materiał na kilka części i wyślij w oddzielnych listach, albo nagraj go na CD i wyślij do webmastera w sposób tradycyjny.

Jak przygotować tekst do umieszczenia na stronie.

  1. Tekst powinien być sformatowany możliwie prosto. Koniecznie w jednej kolumnie. Strona druga po stronie pierwszej, a nie po stronie czwartej (jak to bywa w czasie przygotowywania ulotek). Bez osobnej strony tytułowej i koniecznie bez obrazków.
  2. Jeśli chcesz, żebyśmy opublikowali jakąś ilustrację do Twojego tekstu - przyślij ją w osobnym pliku, w formacie jpg, gif lub png.
  3. Jeśli potrzebujesz wstawić dane ustawione w tabelce użyj tabelki zamiast wymuszać odstępy spacjami i enterami. Pamiętaj, że tabela owa nie może być zbyt szeroka, bo się nie zmieści na stronie.
  4. Nie wymuszaj odstępów za pomocą wielokrotnego naciskania spacji lub entera. Przeglądarki internetowe i tak nie wyświetlają podwójnych spacji i nadmiarowych enterów, a webmaster musi wszystko to kasować.
  5. Kropki i przecinki powinny być przyklejone to poprzedzającego je słowa.
  6. Zapisz plik w formacie rtf. Nie pozwala on na tworzenie skomplikowanych dokumentów (nie są nam do niczego potrzebne), a gwarantuje, że będziemy w stanie odczytać treść i że do pliku nie przyczepi się żaden wirus.
  7. Nigdy nie oznaczaj nawiasów za pomocą ukośników /w taki sposób/. W języku polskim do oznaczania tekstu wtrąconego służą nawiasy półokrągłe (właśnie takie).
  8. Nie próbuj przenosić wyrazów do drugiej linii za pomocą myślnika - nie wiadomo jak słowa ułożą się na stronie www po zmianie szerokości szpalty i wielkości liter. Webmaster będzie musiał ręcznie usunąć wszystkie niepotrzebne myślniki i ponownie złożyć wyrazy podzielone na sylaby.
  9. Postaraj się wyłączyć w swoim edytorze tekstów zamienianie cudzysłowów prostych na cudzysłowy drukarskie oraz zamienianie myślników krótkich na długie.
  10. Naciskaj enter dopiero kiedy napiszesz treść całego akapitu, a nie przy końcu linii w edytorze tekstu. Nie wiadomo gdzie wypadnie koniec linii na stronie www, ale webmaster musi wiedzieć, gdzie zrobić następny akapit.
  11. Nie przejmuj się za bardzo wielością opcji oferowanych przez program Microsoft Word. Skomplikowane pliki wyświetlają się źle nawet w innych wersjach programu Word, o innych programach nawet nie wspominając. U webmastera zatem Twój wypieszczony plik wygląda jak po przejściu huraganu, a zawiła numeracja odnośników całkiem znika.
  12. Sprawdź poprawność ortograficzną tekstu co najmniej trzy razy.
  13. Zawsze pisz imię osoby przed jej nazwiskiem.
  14. Kartę zgłoszenia na imprezę przygotuj osobno, najlepiej jako pdf, ewentualnie rtf. Imprezy możesz wprowadzać samodzielnie - napisz do webmaster (małpa) pttk.pl a otrzymasz instrukcję jak to robić.
  15. Nie przysyłaj informacji o imprezie w treści maila - utwórz załącznik według powyższych wskazówek.
  16. Podaj nam termin ważności twojej informacji, abyśmy nie musieli się zastanawiać nad terminem przesunięcia jej do archiwum.

Jak przygotować ilustrację do umieszczenia na stronie.

  1. Zdjęcia, rysunki, loga przysyłaj w formacie jpg, tiff, gif, png.
  2. Wykadruj zdjęcie tak, żeby zawierało tylko to co chcesz aby było widoczne.
  3. Nie obrabiaj zdjęcia samodzielnie - webmaster i tak będzie musiał nad nim popracować.
  4. Nie kompresuj zbyt mocno fotografii - zostaw to webmasterowi.
  5. Pamiętaj, że pliku w formacie pdf nie da się edytować.
zdjęcie   SERWISY: 
 SZLAKI
 ODDZIAŁY
 OBIEKTY
 GOŚCINIEC
zdjęcie   NA SKRÓTY: 
 KONTAKT
 WSTĄP DO PTTK
 ODZNAKI PTTK
 RABATY PTTK
 PARAGRAFY
 IMPREZY

reklama
reklama
reklama
reklama

reklama

reklama

reklama
reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama
reklama
ORIENT - projektowanie stron internetowych

Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze   © Wszelkie prawa zastrzeżone
 
 

Do działania stron w domenie pttk.pl używane są cookies. Polityka cookies.
Użytkownik wyraża zgodę na cookies przez ustawienie lub pozostawienie
opcji swojej przeglądarki zezwalającej na cookies.